Forside

Råd og hjelp

Råd og hjelp

Smartkortinnlogging med Google Chrome

I nyeste versjon av nettleseren Google Chrome er programtillegg som Java og Flash deaktivert.

Buypass har utviklet en Javafri løsning for kommunikasjon mot smartkort som gradvis fases inn i våre tjenester. Inntil ny løsning er på plass kan du aktivere Java i Google Chrome.

Slik gjør du:

1:  Kopier/skriv inn følgende i din adresselinje: chrome://flags/#enable-npapi

aktivere_java_1

 

2:  Trykk på Enable / Aktiver i dialogen som dukker opp.

aktivere_java_2

3:  Start Google Chrome på nytt.

aktivere_java_3

Hvordan sperrer jeg mistet/stjålet smartkort?

Har du har mistet smartkortet ditt eller det er stjålet må du snarest ta kontakt med Buypass Kundeservice for å sperre din elektroniske ID (PKI).

I åpningstiden kan du henvende deg via kontaktskjema som du finner nedenfor, eller på telefon 22 71 13 00.

Åpningstider for sperretjenesten er:

Mandag - fredag:  07:00 - 23:00
Lørdag:                    10:00 - 23:00
Søndag:                   10:00 - 18:00

Utenom åpningstid kan du ringe 800 80 108.

Jeg har glemt eller blokkert PIN-koden til smartkortet, hva gjør jeg?

Hvis du har glemt PIN-koden din eller den er blokkert (tastet feil PIN-kode 3 ganger etter hverandre) må du avblokkere PIN-kode/smartkort. Du trenger din PUK-kode (8 siffer) som er oppgitt i kodebrevet du fikk sammen med PIN-koden. Har du ikke denne kan du bestille ny i Buypass minibank. Brev med ny PUK-kode blir sendt til din folkeregistrerte adresse.

Slik gjør du:

1)  Sett smartkortet i kortleseren

2)  Velg ønsket funksjon nedenfor

Hvordan endrer jeg mine personopplysninger?

Du kan se/endre dine registrerte personopplysninger på "Min Side".

Slik gjør du:

1)  Logg innMin Side med en av følgende metoder:

  • Smartkort/spillerkort, kortleser og PIN-kode (krever Java)
  • Brukernavn og passord (krever Internettstøtte på mobiltelefonen)
  • Mobilapplikasjonen "Buypass ID og betaling" (krever en smarttelefon)

2)  Velg fanen "Profil" > "Personinformasjon"

Her kan du endre adresse, e-postadresse, mobilnummer og telefonnummer.

Klikk på knappen Endre.

Hvor finner jeg enhetsdriver til smartkortet?

Nyere Windows-maskiner forsøker å installere smartkortet hver gang du bruker det. Det finnes ingen enhetsdriver å installere så meldingen er unødvendig. Du kan deaktivere forsøk på installering slik at du ikke får denne meldingen.

Slik gjør du for å deaktivere:

  1. Gå på Start-menyen
  2. Høyreklikk på Datamaskin / Computer, og velg Behandle / Manage
  3. Velg Enhetsbehandling / Device Manager i strukturen til venstre
  4. Se etter enhet som heter Smartkort / Smart Card, denne vil ofte ha et lite gult skilt på seg
  5. Høyreklikk på denne og velg Deaktiver / Deactivate
  6. Godkjenn endring i advarsel som dukker opp

Ta ut smartkortet og sett det inn igjen. Feilmelding skal nå være borte.

Hvordan oppgraderer jeg smartkortet?

Hvis du har kjøpt smartkortet ditt via web trenger du ikke oppgradere det. Da har du allerede en elektronisk ID (PKI) som du kan bruke på alle Buypass brukersteder.

Smartkort som er anskaffet via arbeidsgiver, Norsk Tipping spillerkort e.l. må oppgraderes for å kunne brukes på alle brukersteder. Du kan enkelt oppgradere smartkortet ditt til elektronisk ID (PKI) via tjenesten Buypass activateTM (krever kortleser og Java). Oppgradering koster kr. 59,- og gjøres umiddelbart.

Hvordan kan jeg endre registrert betalingskort?

Du kan endre ditt betalingskort (konto du henter penger fra) på "Min side".

Slik gjør du:

1)  Logg innMin Side med en av følgende metoder:

  • Smartkort/spillerkort, kortleser og PIN-kode (krever Java)
  • Brukernavn og passord (krever Internettstøtte på mobiltelefonen)
  • Mobilapplikasjonen Buypass ID og Betaling (krever en smarttelefon)

2)  Velg fanen "Konti"

3)  Velg Buypasskonto eller Norsk Tipping spillerkonto

Klikk på lenken Endre bak betalingskort/bankkonto for den det gjelder.

Vårt nettsted benytter informasjonskapsler (cookies). Dette gir oss nyttig informasjon om bruk av vårt nettsted for å kunne forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse. Ved å bruke våre nettsider godtar du bruk av cookies. Les mer om informasjonskapsler