Blokkert, glemt eller tastet feil PIN-kode? | Buypass AS
hjelp

Blokkert, glemt eller tastet feil PIN-kode?

PIN-koden (4 siffer) finner du i brevet du har mottatt da du bestilte smartkortet. Har du fått utlevert smartkortet hos din arbeidsgiver, ta kontakt med den du fikk kortet av.

Du har 3 forsøk på å taste riktig PIN-kode. Taster du feil mer enn 3 ganger, vil smartkortet bli blokkert. For å avblokkere PIN-koden, trenger du en PUK-kode (8 siffer). Denne mottok du sammen med PIN-koden. Mangler du den kan du bestille ny PUK-kode til Buypass smartkort her.

Hvordan du avblokkerer PIN-kode på, avhenger av hvordan du fikk kortet:

  • Jeg har bestilt smartkortet på egenhånd og bruker ikke Helsenett
    1. Sett smartkortet i kortleseren

    2. Gå til Buypass Minibank

    3. Velg Avblokkere PIN-kode

    4. Følg veiledning du får i Buypass Minibank
  • Jeg bruker Helsenett sammen med NetID
    1. Sett smartkortet i kortleseren

    2. Gå på Start-menyen på jobbmaskinen din, velg Alle programmer

    3. Velg mappen NetID

    4. Start programmet Administrasjon

    5. Trykk på navnet ditt helt øverst og velg Lås opp sikkerthetskoden (BID PIN)
  • Jeg bruker Helsenett sammen med Buypass Access
    1. Sett smartkortet i kortleser

    2. Gå på Start-menyen på jobbmaskinen din, velg Alle programmer

    3. Velg mappen Buypass Access

    4. Start programmet Administrasjon

    5. Velg Aktivitet fra verktøylinje

    6. Trykk Lås opp sikkerhetskoden og velg (BEID)

    7. Velg Lås opp med opplåsningskode

    8. Angi PUK-kode og opprett ny PIN-kode

  • Jeg har mottatt smartkortet på jobben og har spørsmål

    Ta kontakt med dem du fikk kortet av. De vil hjelpe deg med det du trenger for å komme i gang!