Avblokkering av PIN-kode på smartkort kan gjøres i vår selvbetjeningsløsning eller med PUK-kode. I selvbetjening kan du sette ny PIN kode ved hjelp av Buypass ID i mobil eller Bank ID.
- Sett det blokkerte smartkortet i kortleseren og gå til Selvbetjening.
- Velg ønsket identifiseringsmetode og følg anvisning.
Selvbetjening krever installasjon av Javafri for å kunne kommunisere med kortet.
Dersom du ikke har tilgang til en Buypass ID eller Bank ID kan du avblokkere kortet med en PUK-kode. Denne mottok du sammen med PIN-koden. Mangler du den kan du bestille ny PUK-kode til Buypass smartkort her.
Hvordan du avblokkerer med PUK-kode, avhenger av hvordan du fikk kortet:
-
Privat
- Sett smartkortet i kortleseren
- Gå til Buypass minibank > Avblokkere PIN-kode
- Tast inn PUK-koden (8 siffer) fra PIN/PUK-kode brevet du har mottatt
- Angi ny PIN-kode
- Trykk Bekreft
- Sett smartkortet i kortleseren
-
Bruker Helsenett sammen med NetID
- Sett smartkortet i kortleseren
- Gå på Start-menyen på jobbmaskinen din, velg Alle programmer
- Velg mappen NetID
- Start programmet Administrasjon
- Trykk på navnet ditt helt øverst og velg Lås opp sikkerthetskoden
- Velg Lås opp med opplåsningskoden
- Tast inn PUK-kode og angi ny PIN-kode
- Sett smartkortet i kortleseren
-
Bruker Helsenett sammen med Buypass Access
- Sett smartkortet i kortleser
- Gå på Start-menyen på jobbmaskinen din, velg Alle programmer
- Velg mappen Buypass Access
- Start programmet Administrasjon
- Velg Aktivitet fra verktøylinje
- Trykk Lås opp sikkerhetskoden og velg (BEID)
- Velg Lås opp med opplåsningskode
- Tast PUK-kode og angi ny PIN-kode
- Sett smartkortet i kortleser
-
Jeg har mottatt smartkortet på jobben og har spørsmål
Ta kontakt med dem du fikk kortet av. De vil hjelpe deg med det du trenger for å komme i gang!