Kryptering gir konkurransefordel
Nye bransjestandarder baner vei for kryptering, brukere blir stadig mer bevisste på hengelåser og søkemotorene belønner sikre og raske tilkoblinger med bedre rangering. Det er på tide for din bedrift å komme i gang med kryptering.
11.12.2017
SSL/TLS-sertifikat benyttes for å sikre Regjeringens data
Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT) anbefaler kryptering og bruk av StartTLS i all e-post-kommunikasjon i offentlig sektor. Barack Obama og Det hvite hus har tatt tilsvarende initiativ; de vedtok at alle offentlige nettsteder i USA skal sikres med HTTPS.
Vi i Buypass er glade for at offentlig sektor tar sikkerhet på alvor. Når man håndterer sensitiv informasjon, eksempelvis om landets innbyggere, er det svært viktig å bruke HTTPS/TLS for å sikre informasjonen og for å etablere tillit mellom stat og innbygger.
Kryptering blir normen
Med det store spekteret av digitale produkter vi forholder oss til i dag, er det viktigere enn noen gang at bedrifter og tilbydere er bevisst sitt ansvar for personvern. Bruk av HTTPS/TLS ivaretar personvern på en god måte, og SSL/TLS-sertifikater er velegnet til identifisering av et nettsted eller en tjeneste og tjeneste-eier. Bruk av SSL/TLS-sertifikater sikrer at sluttbrukere kan enkelt kontrollere at nettstedet de besøker er verifisert av en tiltrodd tredjepart. Dette skaper tillit mellom deg som tilbyder og kundene/brukerne dine.
HTTPS er i ferd med å bli en viktig bransjestandard internasjonalt. Internet Architecture Board sier at kryptering må være normen. Tor-prosjektet og Electronic Frontier Foundation, som begge er opptatt av personvern på nett, har i felleskap utviklet en egen plug-in for aktuelle nettlesere som sikrer nettbrukere HTTPS overalt for tjenester som støtter det.
Degraderer brukeropplevelsen for ukryptert innhold
Nå ser det også ut til at flere av nettleserne, med Mozilla og Google i front, vil merke HTTP-tilkoblinger som usikre, og dermed «degradere» brukeropplevelsen for ukryptert innhold. Dette gjelder spesielt når vi beveger oss over i HTTP/2 – en ny versjon av http-protokollen som vil gi raskere og mer effektive tilgang til tjenester på nett.
Flere aktører, igjen med Google og Mozilla i front, mener at den eneste trygge måten å ta i bruk den nye protokollen på i det åpne internettet, er å bruke kryptering. Derfor vil verken Chrome eller Firefox støtte HTTP/2 uten at også krypteringsteknologien TLS er i bruk. Søkemotorer som Google har også allerede valgt å gi høyere ranking til de nettstedene som velger å kjøre HTTPS.
Det er altså ikke bare sensitive opplysninger som bør sikres med kryptering. Til sjuende og sist er det eier av nettstedet som er ansvarlig for å sikre både forretningskritisk data, kunder og brukere. Ved å kryptere nettstedet til din bedrift sørger du for bedre synlighet, en tryggere opplevelse for brukere og kunder og ikke minst en konkurransefordel i form av tillit til deg som tilbyder. Vi kaller det vinn-vinn og oppfordrer alle til å komme i gang med kryptering – først som sist.