Kundeløftet må omfatte tillit til din nettbutikk
Når man tar turen inn i en IKEA-butikk er det ingen tvil om hvor man befinner seg og hvilken handleopplevelse som er i vente. Iøynefallende arkitektur og kjente utstillingskonsepter er med å bidra til denne vissheten. Som kunde er de fleste godt kjent med den rene skandinaviske designen. Kvalitet, problemfri vareretur og pålitelige transporttjenester er ledd i et kundeløfte som er blitt et internasjonalt varemerke i dobbelt forstand. Imidlertid så hender det også at varer ikke finnes i butikken og at dyrbar tid kastes bort. Ikke rart mange derfor velger å handle på Internett hvor et nesten ubegrenset antall butikker er opererer uavhengig av tid og sted, og hvor ordre- og lagerstatus kan sjekkes fra sofaen. Men hva skjer etter at du har lagt inn bestillingen i nettbutikken - og betalt for - dine varer? Eller når du vender tilbake som en tidligere kunde?
02.04.2018
Trygghet og enkelhet får nye og kanskje enda viktigere betydning i elektronisk handel både for tradisjonelle aktører og nye oppstartsbedrifter. Kjøp gjennomføres uten personlig kommunikasjon og fysiske varer kan ikke tas på eller føles på. Man kan heller ikke sjekke produkter og ta dem med seg så lenge man ikke henter dem selv i en butikk. Kundeopplevelse blir både et viktig premiss og et konkurransefortrinn.
Kundeopplevelse er noe mer enn brukervennlighet
Det handler også om hvordan du formulerer et løfte til kunden, og leverer på dette i landskap hvor de vesentligste deler av kundekommunikasjonen skjer elektronisk. Dette omfatter alt fra priser og prising, leveringsbetingelser, returregler, håndtering av ødelagte varer, og andre forhold som det er viktig at kundene er kjent med.
Tillit er viktig når du handler på nettet
Vanlige barrierer for kunder som handler på Internett omfatter spørsmål som “Er det trygt å betale?”, og “Hva skjer med mine personlige data?”. La oss gå tilbake til handleturen i IKEA butikken. Hvordan kan kundene være sikre på at de går inn i IKEA-nettbutikken, og ikke på et nettsted som utgir seg for å være IKEA? Kopiering og plagiering er overraskende enkelt i den elektroniske verdenen! I en rapport publisert i Computerworld i 2017 kom det frem at 40% prosent av initierte kjøp på Internett avbrytes på grunn av sikkerhetsbekymringer. Rapportene viser at for å vinne kundenes tillit og derigjennom øke konverteringsfrekvensen, må du ta Internett-sikkerhet på alvor for å kunne levere på ditt kundeløfte.
Din digitale merkevare trenger et EV-sertifikat
SSL-sertifikater er i dag den eneste tekniske tillitsløsningen du kan benytte som sikrer at dine kunder på en intuitiv og standardisert måte kan være sikre på at de er på rett nettsted. Buypass anbefaler et SSL-sertifikat med høyeste tillitsnivå (EV-sertifikat) for å sikre din merkevare og bekrefte virksomhetens ID på Internett. Et EV-sertifikat gir nødvendige trygghet til dine kunder – og er en kostnadseffektiv måte å vise ektheten av ditt nettsted.
Buypass anbefaler altså alle nettbutikker å benytte et EV SSL-sertifikat for å sikre merkevaren på internett samt å bevise nettbutikkens ekthet. Buypass garanterer at den internasjonalt aksepterte valideringsprosessen (Extended Validation) er benyttet for å sikre at SSL-sertifikatet er utstedt til riktig juridisk virksomhet. Alle nettlesere bekrefter disse sertifikatene ved å sette firmanavnet og landkode i nettleserens adressefelt. Dette gir brukerne et intuitivt, visuelt bevis på bedriftens identitet. Som et ekstra gode vil EV SSL-sertifikater styrke ditt nettsted med forbedret SEO. Søkemotorene gir ekstra rangeringspoeng til nettsteder som er sikret med EV SSL-sertifikater. I de tilfeller hvor konverteringsraten øker vil også mer trafikk indirekte gi høyere rangering.
Buypass har lang erfaring med utstedelse av sertifikater internasjonalt. Selskapet er i dag den eneste kvalifiserte utsteder av SSL-sertifikater i Skandinavia. Vi følger bransjens beste praksis for våre sertifikater, inkludert algoritmer, nøkkellengde og sikkerhet knyttet til validering og utstedelse. Vi følger tett opp europeisk lovgivning, og er sertifisert CA i henhold til europeiske standarder (ETSI). Buypass er representert i CA / Browser forum.