Til kundehistorier hovedside

Ansvarlig spill fra A til Å

Sammen med Norsk Tipping har Buypass utviklet en av verdens ledende ID- og betalingsløsninger som grunnlag for ansvarlig spillvirksomhet. Identifisering er nøkkelordet og personifisering er fremtiden.

Lang historie sammen

Samarbeidet mellom Norsk Tipping og Buypass startet allerede i 2001. Norsk Tipping ønsket å tilby sine tjenester i elektroniske kanaler, og hadde behov for en partner som kunne bistå med ID- og betalingstjenester.

Spillverdenen kjenner ingen landegrenser, men Norsk Tippings samfunnsoppdrag gjør at selskapet lever under et annet vilkårssett enn ikke-regulerte spillselskaper. For Norsk Tipping har det vært viktig å kjenne sine kunder for å forebygge spillavhengighet og kriminalitet, og for å skape trygge rammer for spill for hele den norske befolkningen.

Buypass fikk derfor i oppdrag å innovere og utvikle en ID- og betalingsløsning med nye personlige spillerkort, og allerede i 2002 kunne Norsk Tippings kunder trygt kjøpe spill på nett med smartkort, ID og spillerkonto. Dette ble starten på en innovativ reise.

Med spillerkort hos kommisjonær


En elektronisk motorvei for over 2 millioner brukere

2005 ble et viktig år for Norsk Tipping og Buypass, med lansering av et nytt spillerkort med kontaktchip og sikker ID til alle Norsk Tippings kunder. Kortet kunne brukes til å kjøpe spill både på nett og hos kommisjonær, og la grunnlaget for innføring av kun registrerte spill i 2009.

Samlet har dette gitt Norsk Tippings kunder en trygg og brukervennlig plattform for spill. Den enkelte spiller registreres og får tilgang til alle spillflater med kort eller mobil, og kan føle seg trygg på at all informasjon og alle transaksjoner, inkludert premieutbetalinger, håndteres på en effektiv og trygg måte.

– Det vi har etablert for Norsk Tipping er en elektronisk motorvei. Alle data oppdateres i sanntid, og vinnere må ikke lenger vente på premien sin. I tillegg avdekker systemet unormal og uønsket atferd. Dette bidrar til å avverge svindel, og sikrer at kundedata og pengetransaksjoner ikke kommer på avveier, sier Pål Müller, salgsdirektør i Buypass. 

Norsk Tipping har i dag over to millioner registrerte spillere, og disse prøver lykken gjennom kommisjonærer i kiosk og butikk, på internett og mobil og i bingohaller.

– Mobil blir stadig viktigere for oss. Vi ser at spillere under 40 år har dette som preferert kanal, og opp mot 30 prosent av omsetningen vår kommer i dag fra mobile plattformer, sier Christopher O’Connell, fagsjef for ID og betaling i Norsk Tipping.


Utvikling og samarbeid

– Til tross for det lange og tette samarbeidet har Buypass hele tiden greid å ligge i forkant, og har bidratt til at Norsk Tipping har mulighet til å komme inn på nye plattformer og bruksområder. Buypass har utviklet en ID- og betalingsløsning som et essensielt grunnlag for ansvarlig spill – en løsning både vi og våre kunder kan stole på, noe som er helt avgjørende for vår drift og innovasjon, sier O’Connell.

Med en sikker og fleksibel ID- og betalingsløsning i bunnen har Norsk Tipping kunnet lansere nye tjenester og spill uten å la seg begrense av systemet. Eksempler på dette er Grasrotandelen, der selskapets kunder får være med og bestemme hvem som skal motta noe av Norsk Tippings overskudd, samt det nye spillet, Nabolaget, der folkeregistrert adresse er en del av vinnerkriteriene.

– At vi har mulighet til trygt å identifisere hvem som spiller, gir både kundene og oss mange fordeler. Muligheter for innsikt og innovasjon er én ting, men vel så viktig er trygghet og forebygging for våre kunder. Buypass har hele tiden levert sikre og fremtidsrettede tjenester, noe vi utnytter for å kunne tilby gode spillopplevelser både i dag og i fremtiden, sier han.


Resultater og veien videre

Det Norsk Tippings kunder tar for gitt er ikke alltid en selvfølge i andre land og hos andre spillselskaper. Der opplever man med jevne mellomrom at milliongevinster ikke når frem til riktig vinner, eller at spillavhengigheten tar overhånd uten at det blir fanget opp. Derfor ser Buypass og Norsk Tipping på muligheten for å eksportere løsningen de har utviklet, for å sikre ansvarlig spill også i andre markeder.

– Sammen med Norsk Tipping har vi utviklet en av verdens ledende ID- og betalingsløsninger som danner grunnlag for ansvarlig spillvirksomhet. Vi er i dialog med andre statlige spillselskaper for å diskutere hvordan vi kan bistå, sier Pål Müller i Buypass.

Her hjemme er det personifisering som står i fokus. Med Buypass sin ID- og betalingsløsning i bunnen kan Norsk Tipping skreddersy og tilpasse sine tjenester til den enkelte kunde.

– Løsningen fra Buypass gir oss fantastiske kundedata som vi kan bruke til å spisse vårt tilbud. Vi kan gjøre spillene våre mer relevante og personlige for de kundene som ønsker det, og vi kan begrense spill for de som trenger det. Vi ønsker å gjøre spill tilgjengelig, sikkert, enkelt og raskt, samtidig som vi gir våre kunder en løpende oversikt over hvor mye de har spilt for, og hvor ofte, sier Christopher O’Connell i Norsk Tipping.

– Vi lærer mer om kundene våre dag for dag. For eksempel ser vi at færre rekker innom kommisjonæren i en hektisk hverdag. Derfor må vi legge til rette for spill der spillerne er; på bussen hjem fra jobben eller i godstolen foran TV-en. Vi forventer at mobil vil være en av de største spillkanalene frem mot 2020, avslutter O’Connell.