Gå rett til innhold
Nyheter fra Buypass

Åtte av ti norske ungdommer kjemper mot desinformasjon

#SaferInternetDay - 9. februar

Samfunnsproblemet fake news påvirker norsk ungdom. Buypass har i samarbeid med skoleavdelingen Tenk i Faktisk.no spurt om hva de gjør for å ikke bli lurt og avdekket noen bekymringsverdige forhold.

Opplever at hatprat og sjikane demotiverer fra å bruke nettet

8. februar, Oslo: I morgen avholdes kampanjen “Safer Internet Day” i hele Europa. I den anledning har Buypass i samarbeid med Tenk, en del av Faktisk.no, gjennomført en undersøkelse hos norske ungdommer i alderen 15-18 år. Den viser de største problemene de opplever på internett i dag.

  • Barn og ungdom har vendt seg til en ny virkelighet preget av mye falsk informasjon. Denne undersøkelsen viser at de er flinke til å ta ulike forhåndsregler på nett for å unngå å bli villedet. Falske nettsider er fremdeles et økende problem, og det er positivt å se at flere sjekker identiteten til aktører på nett. Men den svært aktive søken etter informasjon har også en bakside, der hver femte oppgir at de opplever mobbing og andre ubehageligheter, sier Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør i Buypass.

Safer Internet Day er støttet av blant annet Europakommisjonen, Europol, Interpol, Facebook, Google, Microsoft, Netflix, Snapchat, Lego, Tik Tok og flere andre store aktører. Kampanjen ble startet av EU i 2004 og tatt over av nettverket Insafe. Med mål om å skape et tryggere internett for barn og unge, har den blitt avholdt hvert år siden.

Tenk, skoleavdelingen i Faktisk.no, mener ubehag på nettet fører til at ungdom blir mindre aktive deltakere samfunnsdebatten.

  • Politikere som blir utsatt for drittpakker kan i verste fall miste tilliten og derfor tape en sak de kjemper for. Ungdom opplever litt det samme og kvier seg for å delta i samfunnsdebatten. Dette taper både ungdommen og demokratiet på. Den massive informasjonen kan være vanskelig å navigere i, noe som kan gjøre at de mister tilliten også til troverdig informasjon. Derfor er det viktig de får konkrete verktøy som de kan faktasjekke påstander med. De falske nyhetene blir mer og mer sofistikert og det krever at kunnskap og teknikker i kildekritikk må utvikles hele tiden, sier Sølve Kuraas Karlsen, leder for skoleavdelingen Tenk i Faktisk.no 

 

Dette viser tallene om norsk ungdom:

  • 81 prosent sier det er viktig å finne ut hva som er sant og usant på nettet
    Hovedgrunner: 1. Å være sikker på hva man snakker om, og 2. Ikke bli lurt
  • 49 prosent søker opp innehaveren av en nettside
  • 39 prosent har blitt utsatt for ubehagelige bilder på nett
  • 21 prosent har blitt mobbet på nett
  • 21 prosent har blitt utsatt for seksuell trakassering
  • 11 prosent har blitt svindlet for penger
  • 8 prosent har blitt frastjålet privat informasjon
  • 48 prosent forhører seg med venner for å unngå å bli lurt
    • 41 prosent sjekker nettaviser - 10 prosent sjekker ingenting
  • 57 prosent kontrollerer nettsiders URL for om den er ekte
    • 49 prosent går ett skritt lenger og sjekker innehaveren via sertifikat
  • 75 prosent undersøker på nettet om hvilken skole og utdanning de skal velge seg
    • 71 prosent gjør det samme om hvilke ferie- og reisemål de skal bestemme seg for.
  • En svært liten prosentandel på drøye fire prosent stoler ikke på nettet i det hele tatt

Undersøkelsen gir også et oppdatert innblikk i ungdommens digitale medievaner. Generelt bruker de nettet for planlegging av ulike ting som hvilken skole de vil søke på og hvilke klær de skal kjøpe seg.

For ytterligere informasjon om flere tall og svar, vennligst se hele det fullstendige tallgrunnlaget via denne linken.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov, i perioden 12-20. januar med til sammen 257 CAWI-intervjuer med personer i alderen 15-18 år, fra Norge.

Kontakt

Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør i Buypass AS, M:468 26 082

E: janne.syversen@buypass.no
 

Sølve Kuraas Karlsen. Leder i Tenk. M: 92055652,

E: sakk@faktisk.no

Om Buypass

Buypass er en ledende leverandør av brukervennlige og sikre løsninger for elektronisk identifikasjon, elektronisk signatur og betaling. Buypass sine løsninger er sentrale for trygg digitalisering i offentlig og privat sektor. Eksempelvis i helsesektoren sikres og signeres millioner av meldinger med Buypass ID-løsninger hvert år. Buypass er den eneste norske godkjente utsteder av SSL-sertifikater, og er en totalleverandør av sikker identifikasjon i den elektroniske verdikjeden. Buypass er en kvalifisert tilbyder av tillitstjenester etter lov om elektroniske tillitstjenester (eIDAS-forordningen) og tilbyr kvalifiserte sertifikater for personer, virksomheter og nettsteder. Buypass er underlagt bransjens strengeste revisjonskrav og sertifisert etter ETSI EN 319 411-1/-2 som utsteder av digitale sertifikater generelt og kvalifiserte sertifikater spesielt. Buypass er også utsteder av kvalifiserte sertifikater for PSD2.

Selskapet er også sertifisert etter kvalitetsstandarden ISO 9001, ISO/IEC 27001 (standard for informasjonssikkerhet), og PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) godkjent.

Buypass AS eies i fellesskap av TietoEVRY AS og Norsk Tipping AS.

Om Tenk

Tenk er skoleavdelingen til faktasjekkerorganisasjonen Faktisk.no og ble opprettet i 2019. Formålet til Tenk er å lage undervisning knyttet til kildekritikk og kritisk mediebruk slik at barn og unge skal stå rustet til å møte den informasjonsflommen som er i samfunnet. Gjennom undervisningsopplegg og foredrag brukes Tenk aktivt i skolen og har siden starten nådd ut til nærmere 100 000 unge. I tillegg til å jobbe direkte mot skolen brukes også Tenk i høgskoler og universitet i Norge. Internasjonalt har Tenk gjennom det internasjonale faktasjekkernettverket "IFCN" samarbeid med prosjekter i flere land som feks. USA, Argentina, Sverige og Finland. (Faktisk.no er medlem av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) som er medlem av Norsk Presseforbund.)