Gå rett til innhold
Nyheter fra Buypass

Frykten for svindel øker på Black Friday

En ny undersøkelse viser at en av fem nordmenn opplever at tiden rundt Black Friday medfører økt risiko for å bli svindlet på nett.

Over halvparten sier frykten gjør at de bevisst handler mindre.

25. November 2021, Nydalen, Oslo: Buypass kunngjør i dag resultatene fra en ny undersøkelse, gjennomført av Respons Analyse, om nordmenns digitale handlevaner. Statistikken viser at folk anser Black Friday som en av årets mest risikofylte dager for å bli offer for datakriminalitet. Frykten er størst hos de under 24 år.

- Black Friday er ikke bare høytid for salg, det er også høytid for svindel. De kriminelle utnytter kjente handledager og oppretter falske versjoner av populære nettbutikker for å lure intetanende nordmenn for penger. Om du er redd for å bli svindlet, er det lurt å tenke seg om. Det er mange fristende tilbud og det kan være fort gjort å handle i feil nettbutikk. Se derfor etter identitetsinformasjon på nettsiden før du gir fra deg personopplysninger, sier Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør i Buypass.

Et landsrepresentativt utvalg på totalt 1038 nordmenn i hele Norge, har svart på undersøkelsen, som ble gjennomført i midten av oktober. Svarene viser at få dobbeltsjekker nettadressen når de handler på nett.

Hos unge mellom 18 og 24 år er frykten dobbelt så høy for å bli svindlet på Black Friday, enn i gjennomsnittet for befolkningen. Over halvparten sier frykten er så stor at de bevisst reduserer pengebruken på netthandel.

Dette viser tallene

  • 23 prosent sier Black Friday øker risikoen for nettsvindel
  • I aldersgruppen 18-24 år oppleves risikoen enda større: 43 prosent opplever økt risiko
  • 53 prosent nordmenn sier de begrenser handel på nett av frykt for å bli svindlet
  • Eldre er enda mer forsiktige: 79 prosent av de over 65 (fire av fem) sier de begrenser handlingen
    • 13 prosent eldre unngår fullstendig å handle på nett av frykt for nettsvindel
  • Bare en av fem som handler på internett kontrollerer at nettadressen er riktig.
  • Fire av fem bruker bare kjente betalingsløsninger som Apple Pay, Paypal, Visa, Shopify o.l når de kjøper noe digitalt.
  • Færre bruker sikkerhetstiltak aktivt, på tross av at flere vet om dem.
    • Fire av ti vet at de kan hente ut nyttig informasjon ved å trykke på hengelåsen i nettadressefeltet, men bare tre av ti bruker den.

 

3 gode råd for å unngå å bli svindlet:

  1. Sjekk identiteten til nettbutikken: trykk på hengelåsen ved siden av nettadressen. Her kan du finne nyttig informasjon i et såkalt sikkerhetssertifikat. Flere seriøse nettbutikker har dette og her ser du hvem som står som rettmessig eier av nettbutikken.
  2. Se etter lett tilgjengelig kontaktinformasjon: Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer. Styr unna hvis eneste kontaktpunkt er et enkelt kontaktskjema.
  3. Sjekk nettadressen (URL): Seriøse nettbutikker oppgir ikke produktnavn i nettadressen. Ord som «billig» eller «salg» i nettadressen tyder ofte på falsk nettside.

 

Om undersøkelsen

Undersøkelsen ble gjennomført av Respons Analyse for et landsrepresentativt utvalg på 1038 respondenter i hele Norge. Spørsmålene og svarene ble hentet inn i tidsperioden 13-18. oktober 2021.