Frykten for svindel øker på Black Friday
En ny undersøkelse viser at en av fem nordmenn opplever at tiden rundt Black Friday medfører økt risiko for å bli svindlet på nett.
Over halvparten sier frykten gjør at de bevisst handler mindre.
25. November 2021, Nydalen, Oslo: Buypass kunngjør i dag resultatene fra en ny undersøkelse, gjennomført av Respons Analyse, om nordmenns digitale handlevaner. Statistikken viser at folk anser Black Friday som en av årets mest risikofylte dager for å bli offer for datakriminalitet. Frykten er størst hos de under 24 år.
- Black Friday er ikke bare høytid for salg, det er også høytid for svindel. De kriminelle utnytter kjente handledager og oppretter falske versjoner av populære nettbutikker for å lure intetanende nordmenn for penger. Om du er redd for å bli svindlet, er det lurt å tenke seg om. Det er mange fristende tilbud og det kan være fort gjort å handle i feil nettbutikk. Se derfor etter identitetsinformasjon på nettsiden før du gir fra deg personopplysninger, sier Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør i Buypass.
Et landsrepresentativt utvalg på totalt 1038 nordmenn i hele Norge, har svart på undersøkelsen, som ble gjennomført i midten av oktober. Svarene viser at få dobbeltsjekker nettadressen når de handler på nett.
Hos unge mellom 18 og 24 år er frykten dobbelt så høy for å bli svindlet på Black Friday, enn i gjennomsnittet for befolkningen. Over halvparten sier frykten er så stor at de bevisst reduserer pengebruken på netthandel.
Dette viser tallene
- 23 prosent sier Black Friday øker risikoen for nettsvindel
- I aldersgruppen 18-24 år oppleves risikoen enda større: 43 prosent opplever økt risiko
- 53 prosent nordmenn sier de begrenser handel på nett av frykt for å bli svindlet
- Eldre er enda mer forsiktige: 79 prosent av de over 65 (fire av fem) sier de begrenser handlingen
- 13 prosent eldre unngår fullstendig å handle på nett av frykt for nettsvindel
- Bare en av fem som handler på internett kontrollerer at nettadressen er riktig.
- Fire av fem bruker bare kjente betalingsløsninger som Apple Pay, Paypal, Visa, Shopify o.l når de kjøper noe digitalt.
- Færre bruker sikkerhetstiltak aktivt, på tross av at flere vet om dem.
- Fire av ti vet at de kan hente ut nyttig informasjon ved å trykke på hengelåsen i nettadressefeltet, men bare tre av ti bruker den.
3 gode råd for å unngå å bli svindlet:
- Sjekk identiteten til nettbutikken: trykk på hengelåsen ved siden av nettadressen. Her kan du finne nyttig informasjon i et såkalt sikkerhetssertifikat. Flere seriøse nettbutikker har dette og her ser du hvem som står som rettmessig eier av nettbutikken.
- Se etter lett tilgjengelig kontaktinformasjon: Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer. Styr unna hvis eneste kontaktpunkt er et enkelt kontaktskjema.
- Sjekk nettadressen (URL): Seriøse nettbutikker oppgir ikke produktnavn i nettadressen. Ord som «billig» eller «salg» i nettadressen tyder ofte på falsk nettside.
Om undersøkelsen
Undersøkelsen ble gjennomført av Respons Analyse for et landsrepresentativt utvalg på 1038 respondenter i hele Norge. Spørsmålene og svarene ble hentet inn i tidsperioden 13-18. oktober 2021.