Gå rett til innhold
Nyheter fra Buypass

Nettbutikker har ikke nok tillit

Når du handler på nettet får du ikke alltid vite hvem du handler hos. Det er synd fordi dette er noe folk ønsker mer av ifølge en fersk undersøkelse.

Buypass har gjennomført en undersøkelse via YouGov som kartlegger nordmenns forventninger til netthandelen. Frykten for å bli frastjålet brukerkontoen på nett har økt med 20 prosent siden i sommer. Over halvparten er nå redde for å bli offer for ID-tyveri.

Det henger utvilsomt sammen med den stadig økende mengden falske nettsider og svindelforsøkene som nå 74 prosent svarer de har blitt utsatt for gjennom sosiale medier, tekstmeldinger eller andre kanaler. Når en tredjedel nordmenn er skeptiske til å gi fra seg kredittkortinfo i en nettbutikk, vitner det om en svekket tillit til netthandelen.

ID-tyveri-ill@3x

Se for deg følgende:   Du står i butikken og vil kjøpe en jakke. Ekspeditøren skjuler seg bak en vegg og rekker ut hånden på siden for å ta imot pengene dine. Er det greit? Mest sannsynligvis ikke. På nett stilles det nå krav fra kundene: åtte av ti respondenter sier at de vil vite hvilket land butikken kommer fra, og hele ni av ti krever synlige bevis på at nettsiden er trygg.

Når ekspeditøren deretter spør om vedkommende kan skanne en kopi av bankkortet ditt, inkludert adresse, kontonummer, fødselsdato og kanskje i verste fall, ditt personnummer, hva gjør du da? Ryggmargsrefleksen for folk flest er å si nei, likevel er dette noe vi gjør oftere enn noensinne i netthandelen. En tredjedel nordmenn sier de er ukomfortable med å legge igjen kortdetaljene sine på nettet nå.

Undersøkelsen ble gjennomført av over tusen respondenter i slutten av september. Dette viser tallene:

  • 51 prosent nordmenn frykter å bli utsatt for ID-tyveri
  • En tredjedel nordmenn oppgir at de er ukomfortable med å legge igjen personlig informasjon og kortdetaljer når de handler på nett
    • Kun fem prosent føler seg helt trygge på dette
  • 20 prosent føler seg usikre når de handler på nett
  • 15 prosent nordmenn oppgir at de har blitt hacket i sosiale medier
    • Aldersgruppen 18-29 er mest utsatt
  • Ni av ti ønsker seg synlige bevis på at en nettside er trygg å handle fra.
    • I tillegg vil åtte av ti vite hvilket land nettbutikken kommer fra, eller har sin opprinnelse i.

For mer informasjon om undersøkelsen, kontakt Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør i Buypass. Janne.syversen@buypass.no