Gå rett til innhold
Nyheter fra Buypass

Nordmenns viktigste krav til nettbutikkene

- Nå som en av to skal gjøre julehandelen på nett, blir desember spesielt viktig for nettbutikkene. Kundene forventer topp sikkerhet, sier kommunikasjonsdirektør i Buypass, Janne Syversen.

Ni av ti ønsker et synlig bevis på at nettbutikken er trygg. Det viser en undersøkelse utført av YouGov i oktober mot 1000 nordmenn på oppdrag for den norske sikkerhetsleverandøren Buypass. Handelsnæringen står foran sin viktigste periode og butikksjefene oppfordres derfor til å ha ekstra fokus på å fremheve sine gode og trygge rutiner.

-  Netthandelen går glipp av mange salg fordi forbrukerne ikke føler seg helt trygge. Fire av ti har avbrutt kjøp av sikkerhetsårsaker. To av ti Nordmenn opplever at de er blitt lurt i forbindelse med netthandel. Derfor er god sikkerhet viktig å fremheve. Det er et konkurransefortrinn, sier Syversen.

Janne Syversen i Buypass
- Netthandelen går glipp av mange salg fordi forbrukerne ikke føler seg helt trygge, forteller Janne Syversen hos Buypass

I følge undersøkelsen planlegger en av to nordmenn å gjennomføre deler av gaveinnkjøpene på nett. Pris oppgis som viktigste årsak til nettshopping. 20 prosent skal handle 40 prosent eller mer av gavene på nett. Klær, elektronikk og bøker fremheves som de mest populære varene.

- En av fire har ikke bestemt seg om de skal handle gaver på nett ennå. Her er det et uforløst potensiale for de som klarer å overbevise skeptikere om at handel på nett er trygt, sier Syversen.

Hovedorganisasjonen Virke har anslått at Nordmenn handler i snitt for rundt 10700 kroner hver i desember, og peker i en pressemelding på at netthandelen øker i takt med nye handlevaner.

- Nettbutikkene har en historisk mulighet i år. De må derfor være trygge på at de har gjort alt de kan for å sikre personverndetaljer og transaksjonene som gjennomføres, sier Syversen.

Undersøkelsen viser også en mye høyere grad av tillit til norske nettbutikker enn de utenlandske. Åtte av ti har tillit til norske nettbutikker, mens nordmenns tillit til utenlandske nettbutikker er på 36 prosent.

- Spørsmålet er egentlig om folk vet hvilke nettbutikker som er trygge, sier Syversen og deler følgende råd til digitale kjøpmenn som ønsker å fremstå som trygge:

  1. Fremhev sikkerheten og gode rutiner. Selv om nettbutikkene har gode sikkerhetsløsninger er det viktig at de ikke tar kundenes tillit for gitt. Derfor kan det være en ide å opplyse kundene i en godt synlig artikkel om hvilke prosedyrer som brukes for å beskytte persondetaljer og kortdata.
  2. Bruk sikkerhetsmekanismer som EV SSL-sertifikat og krypter informasjon og kundedialog. Vis tydelig frem hengelåsen. Bruk av SSL-sertifikater sikrer at sluttbrukere kan enkelt kontrollere at nettstedet de besøker er verifisert av en tiltrodd tredjepart. Dette skaper tillit mellom deg som tilbyder og kundene/brukerne dine.
  3. Bruk gjerne eksterne parter for å gjennomføre en ekstra sikkerhetssjekk nå før jul. Rett opp sårbarheter og fortell kundene om at dere har gjennomført prosedyren. Tillit er ferskvare og kunnskap om sikkerheten rundt dine tjenester kan vise seg å være svært verdifullt.
  4. Prøv å være kunde i egen butikk en dag før jul. Sjekk at alt fungerer og fjern alle unødvendige hindringer som forringer handleopplevelsen. Det skal være enkelt å finne varen og oppleves trygt å betale.
  5. Ikke be kundene om mer informasjon enn du strengt tatt behøver for å gjennomføre transaksjonen. Kundene blir fort skeptiske.

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 25-29.okt gjennomført til sammen 1005 CAWI-intervjuer med personer fra 18-74 år

Se video "Droppet nettstedet som ikke var sikret med SSL-sertifikat..."(YouTube).