Nyheter fra Buypass

Økt frykt for netthandel

Færre nordmenn planlegger å handle julegaver på nett, og en av to er bekymret for at netthandelen fører til at vanlige butikker må legge ned.

– Varehandelens tøffe kår engasjerer nordmenn. Vi hadde ikke ventet en nedgang i antall personer som planlegger å gjøre juleinnkjøp på nett, sier kommunikasjonsdirektør i Buypass, Janne Syversen.

Det er tredje året på rad at Buypass undersøker Nordmenns holdninger til handel på nett, der fokuset er særlig rettet på sikkerhet og betalingsløsninger. 1000 forbrukere er intervjuet av analyseselskapet YouGov som fant at halvparten av oss er bekymret for at netthandelen skviser ut tradisjonelle butikker.

Årets undersøkelse viser at 95 prosent av alle nordmenn handler på nett, halvparten hver måned. Av de som handler hver måned, sier 40 prosent at de vil handle julegaver på nett. Dette er en nedgang på hele ti prosent sammenlignet med 2017. Syversen tror det har en sammenheng med frykten for å bli utsatt for nettkriminalitet:

– Undersøkelsen viser at kundene er mest opptatt av sikkerhet og effektivitet når de handler på nett. Fokuset på digitale sikkerhetsutfordringer øker hvert år, og det er tydelig at publikum påvirkes. Stadig flere er bevisst på hvor lett det er å havne på falske nettsider der de kan bli utsatt for svindel, sier hun.

nettside-ekte-falsk-illustrasjon

Denne observasjonen støttes i NorSIS sin ferske rapport «Nordmenn og digital sikkerhetskultur 2018», der en av konklusjonene er økt frykt knyttet til deler av deres digitale liv. I 2018 mener tre av fire at de utsetter seg selv for risiko på nett. Det er en økning på 15 prosent mot 2015.

De konkrete årsakene til at folk er usikre på netthandel er:

  • De er redde for å bli lurt
  • Frykt for IDtyveri
  • Stoler ikke på betalingsløsningen

En av to har avbrutt kjøp fordi de var usikre på nettsiden. Åtte av ti ønsker synlig bevis på at nettsiden er trygg. 22 prosent har blitt forsøkt- eller vært utsatt for svindel i forbindelse med netthandel.

– Trygghet er en forutsetning for en god handleopplevelse, og det må varehandelen ta innover seg. Sikkerhet er et konkurransefortrinn, sier Syversen.

I år er det elektronikk og dingser det vil selges mest av på nett. 50 prosent sier de handler dette på nett, 40 prosent oppgir klær. I år, som i fjor på samme tid, har 25 prosent ikke bestemt seg for om de vil handle gaver på nett.

Buypass har følgende råd til digitale kjøpmenn nå før jul:

  1. Prioriter god og tilgjengelig kundeservice.  Ha ekstra lang åpningstid på chat og sosiale medier.
  2. Fremhev sikkerheten og gode rutiner. Det kan være en ide å opplyse kundene om hvilke prosedyrer som brukes for å beskytte persondetaljer og kortdata.
  3. Bruk EV TLS/SSL-sertifikat på nettsiden som krypterer informasjon og kundedialog. Bruk av slike sertifikater sikrer at sluttbrukere kan enkelt kontrollere at nettstedet de besøker er verifisert av en tiltrodd tredjepart.