Frontpage

Solid vekst for Buypass

Økt omsetning, godt årsresultat, nyvinninger og ferske sertifiseringer gir forutsetninger for videre vekst.

Buypass-konsernet legger frem gode resultater for 2016. Vekst i alle kjernemarkeder viser at det er gode tider for en aktør som tilbyr løsninger for smart, sikker og brukervennlig elektronisk ID, e-signering og betaling. Omsetningen endte på 212,7 millioner kroner. Dette er 11 prosent bedre enn året før. Resultatet før skatt økte 25,5 prosent til 40,8 millioner kroner.

«Vi har flere kunder og håndterer nå langt flere identifiseringer og transaksjonsvolumer. I 2016 kunne vi vise til et volum på over fire milliarder kroner i mobilbetaling, og totalt 25 milliarder kroner», sier Lindstøl og peker på at god månedlig vekst også gir høyere omsetning inn i 2017.

Buypass leverer et bredt sett løsninger som svarer på de mest avanserte id- og signeringsbehovene. Nærmere 200 millioner meldinger i helsesektoren ble sikret av Buypass ID i 2016.

Det som løftes spesielt frem av nyvinninger, er Buypass ID i mobil, en løsning for bruk av mobilen til trygg pålogging og signering i offentlige tjenester uavhengig av bankforbindelse, SIM-kort og mobiloperatør. «Over to millioner eksisterende Buypass brukere er kun noen få tastetrykk unna enkel og trygg tilgang til skattemeldingen (selvangivelsen) på Altinn eller sine helseopplysninger», sier Lindstøl.

Kommersielle høydepunkter fra 2016:

  • Markant vekst i helsektoren: ID- og e-signatur løsningene brukes til elektronisk innsending av sykemeldinger, legeattester, oppgjørskrav og e-resepter til NAV og Helsedirektoratet, og for å gi helsepersonell sikker tilgang til kritisk pasientinformasjon
  • Volumet i selskapets betalingsformidling var på 25 milliarder kroner
  • ID-porten, som eies og forvaltes difi, har betydelig vekst i antall innlogginger mot 1.100 offentlige nettjenester. Buypass er en av de to største private tilbyderne i ID-porten
  • Buypass ID ble i snitt benyttet over 40 millioner ganger hver måned i 2016
  • 2,8 millioner kunder bruker Buypass ID
  • Nye ID- og betalingstjenester bidro til ytterligere vekst for Norsk Tipping. Buypass formidlet 7,3 milliarder kroner i premieutbetalinger
  • Samarbeidet med Norges idrettsforbund har gitt sterk vekst i antall idrettslag og klubber som benytter idrettens ID- og betalingsløsning fra Buypass. Ved utgangen av året var det registrert 2.000 brukersteder og mer enn 370.000 aktive brukere

«Idrettslag ser nytten av våre brukervennlige tjenester for betaling. Vi har en smart og fleksibel løsning tilpasset behovene i idretten, og som har integrasjon mot NIFs fellesløsninger som Min Idrett, SportsAdmin og KlubbAdmin», sier Lindstøl.

I 2016 kom nye EU-regler (eIDAS) om eID og esignatur som harmoniserer kravene til slike løsninger og tilrettelegger for ytterligere vekst i EU/EØS området.

«Totalmarkedet blir større, og vi er først i Norge som er sertifisert etter de nye kravene. Vi har også fordelen av å ha jobbet lenge sammen med en offentlig sektor i Norge med spennende erfaringer innen digitalisering. Norge har lykkes med mye som andre land kan ha nytte og glede av», fortsetter Lindstøl.

Selskapet investerer betydelig i forskning og utvikling, og fremtiden vil også preges av høy innovasjonstakt for å tilfredsstille nye kundebehov og sikre høy konkurransekraft. «Vi er stolte av vårt bidrag til digitalisering og modernisering i offentlig sektor og næringslivet, som gir millioner av brukere tryggere og enklere digitale hverdager, avslutter Lindstøl.

Buypass er en ledende leverandør av brukervennlige og sikre løsninger for elektronisk identifikasjon, elektronisk signatur og betaling. Buypass sine løsninger er sentrale for digitaliseringen i offentlig sektor, hvor det eksempelvis i helsesektoren sikres og signeres millioner av meldinger med Buypass ID-løsninger hvert år. Buypass er den eneste norske godkjente utsteder av SSL-sertifikater, og er en totalleverandør av sikker identifikasjon i den elektroniske verdikjeden. For å ligge i forkant av krav fra både marked og myndigheter har Buypass sikret tredjeparts dokumentering og sertifisering på høyeste nivå for sine produkter og tjenester, og er sertifisert ihht ID virksomhetsstandarden ETSI TS 102 042. Selskapet er også sertifisert etter kvalitetsstandarden ISO 9001, ISO/IEC 27001 (standard for informasjonssikkerhet), og PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) godkjent. Buypass AS eies i fellesskap av EVRY AS og Norsk Tipping AS.

Kontaktperson: Gunnar Lindstøl, administrerende direktør, Buypass AS | Tlf: 920 32 400 | E-post: gunnar.lindstol@buypass.no

Vårt nettsted benytter informasjonskapsler (cookies). Dette gir oss nyttig informasjon om bruk av vårt nettsted for å kunne forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse. Ved å bruke våre nettsider godtar du bruk av cookies. Read more about cookies