Gå rett til innhold
Hjelp Smartkort

Blokkert eller glemt PIN-kode på smartkort

Blokkert PIN-kode på smartkort kan åpnes med vår selvbetjening. For selvbetjening trenger du PUK-kode, Buypass ID i mobil eller Bank ID for å sette ny PIN-kode.

  1. Sett det blokkerte smartkortet i kortleseren og gå til selvbetjening.
  2. Velg ønsket metode for å åpne PIN-kode og følg anvisning.

Selvbetjening krever installasjon av Javafri for å kunne kommunisere med kortet.

Har du ikke tilgang til PUK-kode, Buypass ID i mobil eller Bank ID, kontakt Kundeservice.

Dersom du sitter på en offline løsning og ikke får kontakt med vår selvbetjening kan du benytte en av disse alternativene:

  • Bruker Helsenett sammen med NetID
    1. Sett smartkortet i kortleseren
       
    2. Gå på Start-menyen på jobbmaskinen din, velg Alle programmer
       
    3. Velg mappen NetID
       
    4. Start programmet Administrasjon
       
    5. Trykk på navnet ditt helt øverst og velg Lås opp sikkerthetskoden
       
    6. Velg Lås opp med opplåsningskoden
       
    7. Tast inn PUK-kode og angi ny PIN-kode
  • Bruker Helsenett sammen med Buypass Access
    1. Sett smartkortet i kortleser
       
    2. Gå på Start-menyen på jobbmaskinen din, velg Alle programmer
       
    3. Velg mappen Buypass Access
       
    4. Start programmet Administrasjon
       
    5. Velg Aktivitet fra verktøylinje
       
    6. Trykk Lås opp sikkerhetskoden og velg (BEID)
       
    7. Velg Lås opp med opplåsningskode
       
    8. Tast PUK-kode og angi ny PIN-kode
  • Jeg har ansattkort med Buypass ID

    Ta kontakt med ansvarlig for utstedelse av ansattkortet/arbeidsgiver. De vil hjelpe deg å låse opp kortet og sette ny PIN-kode i Buypass Access Manager.