Hjelp Smartkort

Blokkert eller glemt PIN-kode på smartkort

Blokkert PIN-kode på smartkort kan åpnes med vår selvbetjening. For selvbetjening trenger du PUK-kode, Buypass ID i mobil eller Bank ID for å sette ny PIN-kode.

  1. Sett det blokkerte smartkortet i kortleseren og gå til selvbetjening.
  2. Velg ønsket metode for å åpne PIN-kode og følg anvisning.

Selvbetjening krever installasjon av Javafri for å kunne kommunisere med kortet.

Dersom du ikke har tilgang til PUK-kode, Buypass ID i mobil eller Bank ID kan du bestille ny PUK-kode til Buypass smartkort her.

Dersom du sitter på en offline løsning og ikke får kontakt med vår selvbetjening kan du benytte en av disse alternativene:

  • Bruker Helsenett sammen med NetID
    1. Sett smartkortet i kortleseren
       
    2. Gå på Start-menyen på jobbmaskinen din, velg Alle programmer
       
    3. Velg mappen NetID
       
    4. Start programmet Administrasjon
       
    5. Trykk på navnet ditt helt øverst og velg Lås opp sikkerthetskoden
       
    6. Velg Lås opp med opplåsningskoden
       
    7. Tast inn PUK-kode og angi ny PIN-kode
  • Bruker Helsenett sammen med Buypass Access
    1. Sett smartkortet i kortleser
       
    2. Gå på Start-menyen på jobbmaskinen din, velg Alle programmer
       
    3. Velg mappen Buypass Access
       
    4. Start programmet Administrasjon
       
    5. Velg Aktivitet fra verktøylinje
       
    6. Trykk Lås opp sikkerhetskoden og velg (BEID)
       
    7. Velg Lås opp med opplåsningskode
       
    8. Tast PUK-kode og angi ny PIN-kode
  • Jeg har mottatt smartkortet på jobben og har spørsmål

    Ta kontakt med dem du fikk kortet av. De vil hjelpe deg med det du trenger for å komme i gang!